Dispoziții speciale: 3.3
Dispoziție specială 188
Pilele și bateriile prezentate la transport nu fac obiectul altor dispoziții ale ADR dacă îndeplinesc următoarele condiții: (a) Pentru o pilă cu litiu metalic sau cu aliaj de litiu, conținutul de litiu nu este mai mare de 1 g, și pentru o pilă cu litiu ionic, energia nominală în Watt-ore nu trebuie să depășească 20Wh; (b) Pentru o baterie cu litiu metalic sau cu aliaj de litiu, conținutul total de litiu nu este mai mare de 2 g, și pentru o baterie cu litiu ionic energia nominală Watt-ore nu trebuie să depășească 100Wh. Pilele cu litiu-ion care fac obiectul acestei dispoziții se marchează cu energia nominală Watt-oră pe partea exterioară a carcasei, cu excepţia celor fabricate înainte de 1 ianuarie 2009; (c) Fiecare pilă sau baterie respectă dispoziţiile de la 2.2.9.1.7 a) la e); (d) Pilele și bateriile, cu excepția cazului când sunt instalate în echipament, trebuie să fie plasate în ambalaje interioare complet închise. Pilele și bateriile trebuie să fie protejate pentru a se preveni producerea oricărui scurtcircuit. Aceasta include protecția împotriva contactului cu materiale bune conducătoare de electricitate din cadrul aceluiași ambalaj, lucru care ar putea genera un scurtcircuit. Ambalajele interioare se plasează în ambalaje exterioare rezistente conforme cu dispozițiile de la 4.1.1.1, 4.1.1.2 și 4.1.1.5; (e) Pilele și bateriile încorporate în echipament se protejează împotriva deteriorării și scurtcircuitului, iar echipamentul se dotează cu mijloace efective de prevenire a activării lor accidentale. Această prescripţie nu se aplică dispozitivelor lăsate intenționat active în timpul transportului (emiţător de identificare cu radiofrecvenţă (RFID), ceasuri, senzori etc.) şi care nu sunt capabile să genereze o degajare periculoasă de căldură. Atunci când baterile sunt încorporate în echipament, acesta se plasează în ambalaje exterioare rezistente fabricate dintr-un material de o rezistență adecvată și un model în funcție de capacitatea ambalajului și de utilizarea intenționată, cu excepția cazului în care bateriei i se acordă o protecție similară de către echipamentul care o conține; (f) Fiecare colet trebuie să poarte marca bateriei cu litiu corespunzătoare, așa cum este indicat la 5.2.1.9. Această prescripție nu se aplică: i) coletelor care nu conțin decât pile tip pastilă instalate în echipament (inclusiv în circuite imprimate – PCB); și ii) coletelor care nu conțin mai mult de 4 (patru) pile sau 2 (două) baterii instalate în echipament, atunci când expediția nu conține mai mult de 2 (două) astfel de colete; (g) Cu excepția cazului în care bateriile sunt instalate în echipament, fiecare colet trebuie să fie capabil să treacă încercarea de impact de la 1,2 m pe orice direcție fără a apărea defecțiuni ale pilelor sau bateriilor conținute, fără deplasarea conținutului său astfel încât să apară contacte baterie-cu-baterie (sau pilă-cu-pilă) și fără pierderea conținutului; și (h) Cu excepția cazului în care bateriile sunt instalate în, sau ambalate cu echipamentul, coletele nu trebuie să depășească greutatea brută de 30 kg. Așa cum s-a utilizat mai sus și peste tot în ADR, expresia „conținut de litiu” desemnează masa de litiu din anodul unei pile cu litiu metalic sau cu aliaj de litiu. Există rubrici separate pentru bateriile cu litiu metalic și cu litiu-ion pentru a se facilita transportul acestor baterii și pentru a se permite aplicarea unor acțiuni de răspuns aferent diverselor situații de urgență posibile. O baterie cu o singură pilă, așa cum este definită în sub-secțiunea 38.3.2.3 din Partea 3 a Manualului de Încercări și Criterii este considerată ca o «pilă» și trebuie să fie transportată conform prescripțiilor pentru «pile» din cadrul acestei dispoziții speciale.
Dispoziție specială 230
Pilele şi bateriile cu litiu pot fi transportate sub această rubrică dacă îndeplinesc dispoziţiile paragrafului 2.2.9.1.7.
Dispoziție specială 310
Prescripțiile încercărilor din sub-secțiunea 38.3 din Partea a 3-a a Manualului de Încercări și Criterii nu se aplică seriilor de producție formate din cel mult 100 de pile și baterii și nici prototipurilor de pile și baterii atunci când aceste prototipuri sunt transportate pentru a fi încercate și sunt ambalate conform instrucțiunii de ambalare P910 de la 4.1.4.1. Documentul de transport va conţine menţiunea următoare: ""Transport conform dispoziţiei speciale 310"". Pilele, bateriile sau pilele și bateriile conținute în echipamente, deteriorate sau defecte, trebuie să fie transportate conform dispoziției speciale 376 și ambalate conform instrucțiunii de ambalare P908 de la 4.1.4.1 sau LP904 de la 4.1.4.3, după caz. Pilele, bateriile sau pilele și bateriile conținute în echipamente, transportate în vederea eliminării sau reciclării pot fi ambalate conform dispoziției speciale 377 și instrucțiunii de ambalare P909 de la 4.1.4.1.
Dispoziție specială 348
Bateriile fabricate după 31 decembrie 2011 trebuie să fie marcate cu energia nominală în Watt-ore pe cutia exterioară.
Dispoziție specială 360
Vehiculele puse în mişcare cu baterii cu litiu metal sau cu litiu ion trebuie să fie alocate la rubrica UN 3171 vehicule puse în mişcare cu acumulatori.
Dispoziție specială 376
Pilele cu litiu ion şi pilele şi bateriile cu litiu metal identificate ca deteriorate sau defecte, în aşa fel încât ele nu mai sunt în conformitate cu tipul încercat, care îndeplinea dispoziţiile aplicabile din Manualului de Încercări şi Criterii, trebuie să se supună prescripţiilor prezentei dispoziţii speciale. În scopul prezentei dispoziţii speciale, sunt incluse, dar nu numai: - Pile sau baterii identificate ca defecte din motive de siguranţă; - Pile sau baterii care prezintă semne de scurgere de lichid sau gaz; - Pile sau baterii care nu pot fi diagnosticate înaintea transportului; sau - Pile sau baterii care au suferit o deteriorare fizică sau mecanică. NOTĂ: Pentru a determina dacă o baterie poate fi considerată ca deteriorată sau defectă, trebuie să se ţină cont de tipul de baterie, de utilizarea la care a fost supusă şi de o eventuală folosire greşită a ei. Pilele sau bateriile trebuie să fie transportate în conformitate cu dispoziţiile aplicabile Nr. ONU 3090, 3091, 3480 şi 3481, cu excepţia dispoziţiei speciale 230 şi în afara cazului în care nu se prevede altfel în prezenta dispoziţie specială. Coletele trebuie să fie marcate „BATERII CU LITIU ION DETERIORATE/DEFECTE” sau „BATERII CU LITIU METAL DETERIORATE/DEFECTE”, după caz. Pilele şi bateriile trebuie să fie ambalate în conformitate cu instrucţiunile de ambalare P908 de la 4.1.4.1 sau LP 904 de la 4.1.4.3, după caz. Pilele şi bateriile susceptibile de a se dezasambla rapid, de a reacţiona periculos, de a produce o flamă sau o degajare periculoasă de căldură sau o emisie de gaze sau de vapori toxici, corosivi sau inflamabili, în condiţii normale de transport nu trebuie să fie transportate decât în conformitate cu condițiile stabilite de către autoritatea competentă a oricărei Părți contractante la ADR care poate recunoaște, de asemenea, acordul dat de către autoritatea competentă a unei țări care nu este parte contractantă la ADR, cu condiția ca acest acord să fie dat în conformitate cu procedurile aplicabile conforme cu RID, ADR, ADN, Codul IMDG sau Instrucțiunile Tehnice OACI. În acest caz, pilele și bateriile sunt atribuite la categoria de transport 0.
Dispoziție specială 377
Pilele şi bateriile cu litiu ion şi litiu metal şi echipamentele care conţin astfel de pile şi baterii, transportate în vederea eliminării sau reciclării lor, în amestec sau nu cu pile şi baterii, altele decât cu litiu, pot fi ambalate în conformitate cu instrucţiunea de ambalare P909 de la 4.1.4.1. Aceste pile şi baterii nu sunt supuse prescripţiilor de la 2.2.9.1.7 de la a) la e). Coletele trebuie să fie marcate „BATERII CU LITIU PENTRU ELIMINARE” sau „BATERII CU LITIU PENTRU RECICLARE”. Bateriile identificate ca deteriorate sau defecte trebuie să fie transportate în conformitate cu dispoziţia specială 376 şi ambalate în conformitate cu instrucţiunile de ambalare P908 de la 4.1.4.1 sau LP 904 de la 4.1.4.3, după caz.
Instrucțiuni de ambalare: 4.1.4
Instrucțiuni de ambalare P903
Instrucțiuni de ambalare P908
Instrucțiuni de ambalare P909
Instrucțiuni de ambalare P910
Instrucțiuni de ambalare LP903
Instrucțiuni de ambalare LP904
Dispoziții speciale de ambalare: 4.1.4
-
Dispoziții de ambalare în comun: 4.1.10
-
Cisterne mobile și containere pentru vrac
Instrucțiuni de transport: 7.3.24.2.5.2
-
Dispoziții speciale: 4.2.5.3
-
Dispoziții speciale: 6.8.44.3.5
-
Vehicul pentru transportul în cisterne: 9.1.1.2
-
Categorie de transport: 1.1.3.6
Categorie de transport 2
Substanţe sau obiecte grupa de ambalare sau codul/grupa de clasificare sau Nr. ONU: Substanţe aparţinând grupei de ambalare II, neclasificate în categoriile de transport 0, 1 sau 4, precum și substanţe și obiecte din clasele următoare: Clasa 1: 1.4B până la 1.4G și 1.6N Clasa 2: grupa F aerosoli: grupa F produse chimice sub presiune: Nr. ONU 3501 Clasa 4.1: Nr. ONU 3225 până la 3230, 3531 și 3532 Clasa 4.3: Nr. ONU 3292 Clasa 5.1: Nr. ONU 3356 Clasa 5.2: Nr. ONU 3105 până la 3110 Clasa 6.1: Nr. ONU 1700, 2016 și 2017 și substanţe și obiecte aparţinând grupei de ambalare III Clasa 9: Nr. ONU 3090, 3091, 3245, 3480 și 3481 Cantitate maximă totală pe unitatea de transport: 333
Cod
de restricție în tunel: 8.6
Dispoziții speciale de transport
Încărcare, descărcare și manipulare: 7.5.11
-
Număr de identificare a pericolului: 5.3.2.3
-