Dispoziții speciale: 3.3
Dispoziție specială 328
Această rubrică se aplică cartușelor pentru pile de combustie, inclusiv atunci când sunt conținute în echipament sau ambalate cu echipamentul. Cartușele pentru pile de combustie instalate în sau parte integrantă a unui sistem de pile de combustie sunt considerate ca fiind conținute în echipament. Un cartuș pentru pile de combustie înseamnă un obiect care stochează combustibil pentru a fi descărcat în pila de combustie prin supapa (ele) care controlează descărcarea combustibilului în pila de combustie. Cartușele pentru pile de combustie, inclusiv atunci când sunt conținute în echipament, trebuie să fie concepute și construite astfel încât să prevină scurgerile de combustibil în condiții normale de transport. Modelele de cartușe pentru pile de combustie care folosesc lichidele drept combustibili trebuie să treacă o încercare de presiune internă la o presiune de 100 kPa (presiune manometrică) fără nicio scurgere. Cu excepția cartușelor pentru pile de combustie care conțin hidrogen în hidrură metalică care trebuie să fie în conformitate cu dispoziției speciale 339, fiecare model de cartușe pentru pile de combustie trebuie să treacă o încercare la cădere de la 1,2 metri realizată pe o suprafață rigidă neelastică pe direcția cea mai pretabilă pentru a rezulta avarierea sistemului de retenție, fără pierderi de conținut. Atunci când bateriile cu litiu metal sau bateriile cu litiu ion sunt conţinute într-un sistem de pile de combustie, expediția trebuie să fie efectuată conform acestei dispoziţii speciale şi rubricilor corespunzătoare ale Nr. ONU 3091 BATERII CU LITIU METAL CONŢINUTE ÎNTR-UN ECHIPAMENT sau Nr. ONU 3481 BATERII CU LITIU ION CONŢINUTE ÎNTR-UN ECHIPAMENT.
Dispoziție specială 339
Cartușele pentru pile de combustie care conțin hidrogen în hidrură de metal transportate sub această rubrică trebuie să aibă o capacitatea în apă mai mică de sau egală cu 120 ml. Presiunea în cartușul pentru pile de combustie nu trebuie să depășească 5 MPa la 55 °C. Modelul trebuie să reziste, fără scurgeri sau spărturi, la o presiune de două ori presiunea de calcul a modelului de cartuș la 55 °C sau 200 kPa mai mare decât presiunea de calcul a modelului de cartuș la 55 °C, oricare este mai mare. Presiunea la care se realizează încercarea este menționată în dispozițiile privind încercarea la șoc și privind încercarea de ciclare în presiune a hidrogenului ca fiind „presiunea minimă de rupere”. Cartușele pentru pile de combustie trebuie umplute în conformitate cu procedurile oferite de către producător. Producătorul trebuie să ofere următoarele informații pentru fiecare cartuș pentru pile de combustie: (a) Verificarea operațiunilor de efectuat înainte de umplerea inițială și de reumplerea cartușului; (b) Măsuri de protecție și pericole potențiale care trebuie avute în vedere; (c) Metodă pentru a determina punctul când capacitatea nominală este atinsă; (d) Limitele de presiune minimă și maximă; (e) Limitele de temperatură minimă și maximă; și (f) Orice alte prescripții care trebuie îndeplinite pentru umplerea inițială și reumplere, inclusiv tipul de echipament, care trebuie folosit pentru aceste operațiuni. Cartușele pentru pile de combustie trebuie concepute și produse pentru a preveni scurgerea de combustibil în condiții normale de transport. Fiecare model de cartuș, inclusiv cartușele integrate într-o pilă de combustie, trebuie supuse și să treacă următoarele încercări: Încercarea la cădere O încercare la cădere de la o înălțime de 1,8 m, pe o suprafață rigidă neflexibilă, în patru orientări diferite: (a) Vertical, pe partea pe care se află supapa de închidere; (b) Vertical, pe partea opusă celei pe care se află supapa de închidere; (c) Orizontal, pe un apex de oțel cu diametrul de 38 mm, cu vârful în sus; și (d) La un unghi de 45° pe partea care se află vana de închidere; Nu trebuie să fie observată nicio scurgere, aceasta fiind depistată cu o soluție cu bule de săpun sau prin alte metode echivalente în toate locurile unde ar putea exista scurgeri, când cartușul este încărcat la presiunea de încărcare nominală. Cartușul pentru pile de combustie trebuie apoi supus unei încercări de presiune hidrostatică până la distrugere. Presiunea de rupere înregistrată trebuie să depășească 85% din presiunea minimă de rupere. Încercarea la foc Un cartuș pentru pile de combustie umplut la capacitate normală cu hidrogen trebuie să fie supus unei încercări de rezistență la foc. Se consideră că modelul de tip, care poate include o supapă de evacuare încorporată, a trecut încercarea de rezistență la foc dacă: (a) Căderea presiunii interne atinge presiunea zero fără ruperea cartușului; sau (b) Cartușul rezistă la foc minim 20 de minute fără a se rupe. Încercarea de ciclare în presiune a hidrogenului Această încercare se face pentru a se asigura că limitele de tensiune de calcul ale modelului de cartuș pentru pile de combustie nu sunt depășite în timpul folosirii. Cartușul pentru pile de combustie trebuie supus unor cicluri de presiune începând de la 5% în plus din capacitatea normală de hidrogen, până la nu mai puțin de 95%. Presiunea nominală de umplere trebuie să fie utilizată pentru încărcare și temperaturile trebuie să fie menținute în intervalul de temperatură pentru exploatare. Trebuie să fie executate cel puțin 100 cicluri de presiune. După încercarea de ciclare în presiune, cartușul pentru pile de combustie trebuie umplut și volumul de apă deplasat prin cartuș trebuie măsurat. Se consideră că modelul de cartuș a trecut încercarea de ciclare în presiune a hidrogenului dacă volumul de apă deplasat prin cartuș după încercare nu depășește volumul de apă deplasat printr-un cartuș neciclat umplut la 95% din capacitatea normală și presurizat la 75% din presiunea minimă de rupere. Încercarea de etanșeitate în producție Fiecare cartuș pentru pile de combustie trebuie să fie supus unei încercări de control a etanșeității la 15 °C ± 5 °C, atunci când este presurizat la presiunea sa normală de umplere. Nu trebuie să existe nicio scurgere, depistată prin utilizarea unei soluții cu bule de săpun sau alte mijloace echivalente în toate locurile posibile de scurgere. Fiecare cartuș pentru pile de combustie trebuie să poarte o marcă permanentă cu următoarele informații: (a) Presiunea normală de umplere în MPa; (b) Numărul de serie al fabricantului sau numărul unic de identificare al cartușului; și (c) Data expirării valabilității bazată pe durata maximă de funcționare (anul cu patru cifre; luna cu două cifre).
Instrucțiuni de ambalare: 4.1.4
Instrucțiuni de ambalare P004
Dispoziții speciale de ambalare: 4.1.4
-
Dispoziții de ambalare în comun: 4.1.10
-
Cisterne mobile și containere pentru vrac
Instrucțiuni de transport: 7.3.24.2.5.2
-
Dispoziții speciale: 4.2.5.3
-
Dispoziții speciale: 6.8.44.3.5
-
Vehicul pentru transportul în cisterne: 9.1.1.2
-
Categorie de transport: 1.1.3.6
Categorie de transport 2
Substanţe sau obiecte grupa de ambalare sau codul/grupa de clasificare sau Nr. ONU: Substanţe aparţinând grupei de ambalare II, neclasificate în categoriile de transport 0, 1 sau 4, precum și substanţe și obiecte din clasele următoare: Clasa 1: 1.4B până la 1.4G și 1.6N Clasa 2: grupa F aerosoli: grupa F produse chimice sub presiune: Nr. ONU 3501 Clasa 4.1: Nr. ONU 3225 până la 3230, 3531 și 3532 Clasa 4.3: Nr. ONU 3292 Clasa 5.1: Nr. ONU 3356 Clasa 5.2: Nr. ONU 3105 până la 3110 Clasa 6.1: Nr. ONU 1700, 2016 și 2017 și substanţe și obiecte aparţinând grupei de ambalare III Clasa 9: Nr. ONU 3090, 3091, 3245, 3480 și 3481 Cantitate maximă totală pe unitatea de transport: 333
Cod
de restricție în tunel: 8.6
Dispoziții speciale de transport
Încărcare, descărcare și manipulare: 7.5.11
Exploatare: 8.5
Dispoziții speciale de exploatare S2
Prescripții suplimentare referitoare la transportul de substanțe lichide sau gazoase inflamabile (1) Aparat de iluminat portabil Se interzice pătrunderea într-un compartiment de încărcare al vehiculelor închise care transportă lichide având un punct de aprindere care nu depășește 60 °C sau substanțe sau obiecte inflamabile aparținând clasei 2, cu aparate de iluminat portabile altele decât cele care sunt concepute și construite astfel încât să nu poată aprinde vaporii sau gazelle inflamabile care s-ar fi putut răspândi în interiorul vehiculului. (2) Funcționarea aparatelor de încălzit cu combustie în timpul încărcării sau descărcării Se interzice funcționarea aparatelor de încălzit cu combustie în vehiculele de tip FL (a se vedea Partea 9) în timpul încărcării și descărcării, precum și în locurile de încărcare. (3) Măsuri care trebuie luate pentru a se evita acumularea de sarcini electrostatice În cazul vehiculelor de tip FL (a se vedea Partea 9), trebuie realizată o bună conexiune electrică între șasiul vehiculului și pământ, înainte de umplerea sau golirea cisternelor. În plus, viteza de umplere trebuie să fie limitată.
Număr de identificare a pericolului: 5.3.2.3
-